Могаричев Ю. М., Сазанов А. В., Саргсян Т. Э., Сорочан С. Б., Шапошников А. К. Жития епископов Херсонских в контексте истории Херсонеса Таврического // Нартекс. Byzantina Ukrainensis. – Харьков: Антиква, 2012. – Т. 1. – 416 с.

 

Кафедра на facebook

nartex_1

Этот новый научный журнал вызван настоятельной, давно назревшей необходимостью объединить и помочь скоординировать исследовательские усилия украинских византинистов.

За последние два десятилетия украинская византинистика встала на путь возрождения и ее скромные силы, сконцентрированные главным образом в Харькове, Львове, Киеве, Одессе, Крыму, постепенно крепнут. Растут ряды творческой молодежи, готовые влиться во все увеличивающийся поток исследований. Исходя из этого насущного факта, мы предпринимаем попытку создать периодический печатный орган, который помог бы этим усилиям и в будущем, возможно, стал бы основой для создания в Харькове Украинского православного университета, подобного существующему Украинскому католическому университету во Львове. При поддержке Харьковской епархии Украинской Православной Церкви Московского Патриархата, духовные власти которой всегда тяготели к интеллектуальной жизни, такое печатное издание становится возможным и, хочется верить, станет регулярным. Его страницы будут предоставлены тем, кто занимается историей Византии и связанной с ней историей Церкви, христианскими, церковными древностями, византийской археологией, кто работает над публикациями, переводами письменных источников. Единственным критерием отбора редколлегией статей, заметок, рецензий, научной хроники для нашего журнала станет высокий исследовательский уровень присланных материалов.

Открыть издание редколлегия решила выпуском тома, посвященного исследованию всех имеющихся списков и версий знаменитых Житий епископов Херсонских. Надеемся, публикация этой коллективной монографии задаст нужный тон всем последующим работам, которые будут появляться в нашем журнале. Требования к оформлению присылаемых материалов помещены в конце данного тома. Мы постарались сделать их максимально простыми и будем с нетерпением ждать поступлений в редакционный портфель «Нартекса». Название это символично как само преддверие Христианского Храма, собирающего всех становящихся на путь «орхидеи наук» – византинистики, и имеет давнюю историю в лице сборника работ, двадцать лет выпускавшегося научным товариществом учащихся Харьковской школы искусств (директор А. В. Фомин) при поддержке кафедры истории древнего мира и средних веков Харьковского национального университета им. В. Н. Каразина, где удалось возродить научную школу византиноведения. Надеемся, что наш долгий опыт плодотворного сотрудничества будет благословен и для дальнейшего пути журнала, выходящего теперь в большой мир.

Однако, когда речь заходит об изучении христианских древностей и традиций, сложно не вспомнить о современных ритуалах, связанных с верованиями и приметами, которые сохраняются до наших дней. Свадебные традиции, как и обычаи, уходят корнями в далекое прошлое и передаются из поколения в поколение. Многие невесты продолжают следовать приметам и обрядам, которые помогают создать атмосферу волшебства в день свадьбы. Например, считается, что видеть невесту в платье до свадьбы — плохая примета, а наличие фаты — защита от злых духов. Больше о свадебных традициях, можно узнать перейдя по ссылке.

Главный редактор проф. С. Б. Сорочан

Редакционный совет:
Онуфрий (О. В. Легкий), архиепископ Изюмский, магистр богословия (Харьков)
Н. Н. Болгов, доктор исторических наук, профессор (Белгород)
Л. В. Войтович, доктор исторических наук, профессор (Львов)
А. Г. Герцен, кандидат исторических наук, доцент (Симферополь)
Г. Ю. Ивакин, член-корреспондент НАНУ (Киев)
С. П. Карпов, академик РАН (Москва)
А. П. Моця, член-корреспондент НАНУ (Киев)
П. П. Толочко, академик НАНУ (Киев)
А. А. Тортика, доктор исторических наук, профессор (Харьков)

Редакционная коллегия:
С. Б. Сорочан, доктор исторических наук, профессор, главный редактор (Харьков)
Николай (Н. В. Терновецкий), протоиерей, настоятель Свято-Пантелеимоновского храма (Харьков)
Владимир (В. В. Швец), протоиерей, настоятель Свято-Антониевского храма при Харьковском национальном университете им. В. Н. Каразина (Харьков)
Петр (П. В. Казачков), настоятель Свято-Александро-Невского храма, кандидат богословия (Харьков)
А. Н. Домановский, кандидат исторических наук, доцент, зам. главного редактора (Харьков)
А. Д. Каплин, доктор исторических наук, профессор (Харьков)
С. И. Лиман, доктор исторических наук, профессор (Харьков)
П. Е. Михалиицын, кандидат богословия, отв. секретарь (Харьков)
Ю. М. Могаричев, доктор исторических наук, профессор (Симферополь)
С. И. Посохов, доктор исторических наук, профессор (Харьков)
А. В. Сазанов, доктор исторических наук, профессор (Москва)

Рецензенты:
А. А. Масленников, доктор исторических наук, профессор
Э. Б. Петрова, доктор исторических наук, профессор
И. Н. Храпунов, доктор исторических наук, профессор

Рекомендовано к печати
учеными советами Харьковского национального университета им. В. Н. Каразина
и Крымского филиала Института археологии НАНУ

Адрес редакционной коллегии:
Украина, 61077, Харьков, площадь Свободы, 4, Харьковский национальный университет
им. В. Н. Каразина, кафедра истории древнего мира и средних веков. Тел. (057)7075337; e-mail:
byznartex@gmail.com

Печатается при финансовой поддержке Харьковской епархии Украинской Православной Церкви
(Московского Патриархата) и Свято-Пантелеимоновского храма (Харьков)

© Харьковский национальный университет
им. В. Н. Каразина
© Украинский национальный комитет
византинистов
© Свято-Пантелеимоновский храм (Харьков)

СОДЕРЖАНИЕ

Введение . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8

Часть I

Жития свв. епископов Херсонских. Тексты и переводы

Глава I. Жития епископов Херсонских. История изучения источника . . . 9

Глава II. Греческие и латинские тексты . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21

Глава III. Церковнославянские тексты . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53

Глава IV. Грузинские тексты. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92

Глава V. Армянские тексты . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .101

Часть II

Жития свв. епископов Херсонских. Проблемы хронологии
и исторической интерпретации

Глава VI. Проблемы исторической и христианской топографии Херсонеса в контексте Житий свв. епископов Херсонских . . . . . . . .132

Глава VII. Четырехапсидный храм Херсонеса и «Жития свв. епископов Херсонских»: хронология и интерпретация . . . . . . . . . . . . . . . .203

Глава VIII. Жития Херсонских епископов. Версия протографа . . . . . .313

Глава IX. Жития Херсонских епископов. Основные этапы формирования источника . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .344

Заключение. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .371

Summary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .375

Приложение 1. Житие Херсонских епископов Дмитрия Ростовского . . . . . . . . . . .379

Приложение 2. Службы свв. епископам Херсонским . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .382

Приложение 3. Словарь имен собственных Житий епископов Херсонских . . . . . . . .385

Список литературы . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .391

Список сокращений. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .412

ВВЕДЕНИЕ

Настоящая работа является продолжением нашего цикла исследований, посвященого средневековым «крымским» агиографическим произведениям1.

Жития свв. епископов Херсонских – хорошо известный агиографический и исторический источник, имеющий обширную историографию2. Именно на этом агиографическом произведении базируется большинство выводов относительно начального этапа христианизации Херсона и, соответственно, Крыма. В том числе определяются пути, по которым новая религия проникала на землю Тавриды.

Несмотря на внушительный список работ, в которых в той или иной степени затрагивается рассматриваемый источник, единственное посвященное ему специальное монографическое произведение3 вышло в свет в 1906 г. Это блестящая работа В. В. Латышева «Жития св. епископов Херсонских. Исследования и тексты»4. Многие ее выводы остаются актуальными и сейчас. Более того, именно они легли в основу заключений большинства современных авторов.

Однако, когда В. В. Латышев трудился над данным исследованием, ему были известны далеко не все редакции Житий. Сам ученый в 1907 г. опубликовал грузинский вариант, не вошедший в монографию. Впоследствии были выявлены так называемая Патмосская рукопись, Армянские Жития и ряд других текстов. Естественно, при анализе Житий Херсонских епископов нельзя не учитывать результаты многолетних археологических исследований Херсонеса5. За последние сто лет опубликовано значительное число работ, посвященных начальному этапу распространения христианства, анализу агиографических сочинений и другим проблемам, смежным с рассматриваемой.

Поэтому мы посчитали возможным вновь вернуться к Житиям епископов Херсонских и в рамках одной работы свести все известные нам тексты источника, результаты археологических исследований объектов, которые в той или иной степени связывались с персонажами и сюжетами Житий, и попытаться сформулировать свое представление о времени создания и характере Житий.

Главы I, VIII, приложения 1, 2, введение и заключение подготовлены Ю. М. Могаричевым, глава VI – С. Б. Сорочаном, глава VII – А. В. Сазановым, глава V – Т. Э. Саргсян, приложение 3 – А. К. Шапошниковым, главы II, III – Ю. М. Могаричевым и А. К. Шапошниковым, глава IV – Ю. М. Могаричевым и С. Б. Сорочаном, глава IX – Ю. М. Могаричевым, А. В. Сазановым и А. К. Шапошниковым. Переводы с греческого, латинского и церковнославянского выполнены А. К. Шапошниковым, перевод резюме на английский язык – Н. И. Храпуновым.

Примечания

1 Могаричев Ю. М., Сазанов А. В., Шапошников А. К., Житие Иоанна Готского в контексте истории Крыма «хазарского периода». – Симферополь, 2007; Могаричев Ю. М., Сазанов А. В., Степанова Е. В, Шапошников А. К. Житие Стефана Сурожского в контексте истории Крыма иконоборческого времени. – Симферополь, 2009.

2 См. гл. I.

3 Когда настоящая работа была уже готова, вышла в свет работа А. Ю. Виноградова «Миновала уже зима языческого безумия…». Церковь и церкви Херсона в IV веке по данным литературных источников и эпиграфики» (М., 2010), значительная часть которой посвящена святым Херсонским епископам. Однако в этой небольшой монографии основной акцент делается не столько на анализе Житий, сколько на рассмотрении истории херсонского христианства IV в.

4 Латышев В. В. Жития св. епископов Херсонских. Исследования и тексты // ЗАН. – СПб., 1906. – Т. 8. – № 3.

5 Зубарь В. М. Летопись археологических исследований Херсонеса-Херсона и его округи. – Симферополь, 2009.

Скачать в формате .pdf (8,51 Mb)

CONTENTS

Introduction. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8

Part I
The Lives of Holy Bishops of Cherson: texts and translations

Chapter I. The Lives of Bishops of Cherson: a history of studies of the source . . 9

Chapter II. Greek and Latin Texts . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21

Chapter III. Church Slavonic Texts . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .53

Chapter IV. Georgian Texts . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .92

Chapter V. Armenian Texts . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101

Part II
The Lives of Holy Bishops of Cherson: problems of their chronology
and his torical interpretation

Chapter VI. Problems of Historical and Christian Topography of Chersonesos within the Context of the Lives of Holy Bishops of Cherson . . . . . . . . . . . 132

Chapter VII. Four-Apsidal Church in Chersonesos and the Lives of Holy Bishops of Cherson: the chronology and interpretation . . . . . . . . . 203

Chapter VIII. The Lives of Bishops of Cherson: a version concerning their protograph . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 313

Chapter IX. The Lives of Bishops of Cherson: main stages of formation of the source . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 344

Conclusion . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 371

Summary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 375

Appendix 1. The Live of Bishops of Cherson According to Dimitry of Rostov . . . . . . . . 379

Appendix 2. Services to Holy Bishops of Cherson . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 382

Appendix 3. Dictionary of Personal Names in the Lives of Bishops of Cherson . . . . . . . 385

Bibliography . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 391

Abbreviations . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 412

SUMMARY

The Lives of Holy Bishops of Cherson are the most famous hagiographic works in the «Crimean mediaeval cycle.» This volume analyses their versions in Greek (nine texts), Church Slavonic (nine texts), Armenian (two texts), and Georgian (two texts).

The most ancient version of the Lives refl ected the following events: in the age of Diocletian, possibly in the 16th year of his reign, the bishop of Jerusalem, Hermon, having some relation to a certain Esnalot (mentioned in Church Slavonic text), sent two bishops to propagate Christianity, Ephraim to Tourkia and Basileus to Cherson. Having started to spread the word of God in the city and having felt the resistance and harassment (he was probably beaten) from the pagans, he escaped to some cave Parthenon within the city area. Upon a request from some of the «fi rst» residents of the city and his wife, «sent» to the saint by their dead son who appeared to them in their sleep, he called the dead young boy back to life by the rite of baptism. Some assistants of the saint were also present at this event. After this miracle, the parents (and possibly other relatives) were also baptized. However, the pagans raised against the bishop. They came to the cave, found there the saint, tied and dragged him by the legs, and threw away out of the Holy Gates located in the west area of the city. Later, a pillar with cross was erected at place where the saint was martyred.

Some disciple of Basilius went to Hellespontus and found there three missionaries, Elpidius, Eugenius and Agathodoros, also Jerusalemites. Notifi ed of the fate of Basileus, they left for Cherson. There they were tortured to death by Hellenes. The poor ones were dragged along the streets and beaten by sticks and stones. The bodies were thrown out of the town on the east, possibly through the Dead Gates.

Short time after the martyrdom of Elpidius, Eugenius and Agathodoros, Jerusalem bishop sent Aetherius to the Chersonites. This one came to the city and discovered that local dwellers had cruel hearts and could hardly be converted to Christianity. Having learnt that Constantine the Great became the emperor, Aetherius sailed to Constantinople and reported the situation of Cherson to the ruler. Constantine sent a company of soldiers to Cherson, so they expelled all the pagans from the city and populated it with Christians. Aetherius built there a church, then sailed to Constantinople, thanked the emperor, and, on his way back, was brought him to the isle of Alsos in the mouth of the Dnieper by wind, and died there.

Having learnt of the death of their bishop, the Chersonites appealed to Theodosius I asking him for a new primate. He sent there Capiton accompanied by fi ve hundred soldiers. The saint came to the city and started preaching for the local Christian population, as well as for the pagans expelled to the neighbouring area. He reconciled two parties, so the pagans entered the city, and Capiton tried to incline them to accept Christianity. They demanded to prove the superiority of new creed and proposed the bishop to enter a kiln for baking lime that was intended for building of a church. Capiton agreed but demanded that pagans deliver their children as pledge. After the Roman soldiers took the hostages, the saint entered the furnace and went out in an hour, undamaged. After that, the bishop baptized all the population of the city. Upon his request, the emperor left the soldiers headed by Theonas in the city, so they received its eastern area to settle there. Capiton died after a long life when he made many good deeds.

Possibly, two traditions of this story shaped later, putting forward Aetherius or Capiton respectively. The fi rst states that Aetherius was incumbent bishop of Cherson, so he put the main strike on local pagans and, therefore, this saint has the main deed of establishment Christianity in the city. Capiton continued the struggle of Aetherius and just «put the last nail into the coffi n of Cherson paganism.» According to alternative tradition, Aetherius died on the way to the city, so the main job on the fi nal Christianisation of Cherson laid on shoulders of Capiton.

The complex of main points of the source: 1) indication of a «burial outside the city»; 2) «topic with resurrection of a child through the sacrament of baptism»; 3) Jerusalem origin of Christianity in Cherson; 4) absence of miracles post-mortem; 5) parallels with the Life of John of Gothia; 6) the source keeps silence about the tradition of veneration of the holy bishops in Cherson (but only contemporarily with the author of the Life); 7) obvious controversy between the account of the Life and Chapter 53 of Constantine Porphyrogenetos’ De Administrando Imperio; 8) irregular information of the bishops – all these allow us to suggest that the Lives of Bishops of Cherson, or at least their variant that became a source for all known versions, originated in the Iconoclastic period.

Possibly, the origin of the Lives is connected to the formation of new bishopric system in the Crimea in the Iconoclastic period. This was the impact for the appearance of local hagiography.

It is known that there were two bishoprics in the Crimea before the Iconoclastic period: Cherson and Bosporos. Possibly, when the separation of Gothia from Cherson bishopric became actual question, the environment of local church leaders found it necessary to record deep historical roots of Cherson church and its in-deep connection with ancient Christian centres.

Perhaps the initial story of the main part of the Lives fi nished with Aetherius who expelled pagans from the city thus signifying the triumph of Christianity. Probably, certain Capiton was venerated in Cherson in that period separately from other bishops.

In the second quarter of the ninth century, the Byzantine government created a new administrative unit in the Crimea, the theme. This new political reality coincided with the renovation of iconophilia, so the leaders of local bishopric introduced corrections into the Lives. There appeared Capiton of Constantinople who became a peace-maker and fi nally made the city Christian – with the help from soldiers sent from the imperial capital.

Probably, it was the time when two versions of the source appeared, trying to construct a logical development of the story of the Lives. One of them even does not allow Aetherius to come to Cherson and gives all the priorities in the affair of Christianisation of the locals to Capiton. Most likely, this variant became more popular in Cherson.

Official Byzantine church selected another version of the Lives with most stress on Aetherius.

Most likely, the saints of Cherson initially were venerated in this region only. They could possibly get «all-Byzantine» status in the late tenth century when Cherson was taken by Vladimir. It was the time when, on the one hand, there appeared a question of the Empire’s right on Cherson and, on the other hand, the founders of the Rus’ church should fi nd a necessity to prove deep historical roots of Christianity in Cherson, at place where, according to the offi cial version, Vladimir was baptized. In such a case, local saints came just on the right moment. Their life proved the origin of local church from the Holy Land and its inseparable connection to Constantinople. This is a good explanation of wide distribution of the Lives in Byzantine hagiography from the late tenth century and their early, not late than early eleventh century, penetration to Rus’ land.

When we discuss the question if the fi rst bishops of Cherson were historic, our attention is drawn by the fact that the Spanish hagiographic tradition also keeps a memory of early Christian missionaries with the same names as the Crimean bishops, and Spanish preachers are also connected to the city of Chersonesos, but the one located in the Pyrenean peninsula. This allows us to draw the conclusion that hagiographers of Cherson and Spain most likely used the same source, probably a short Latin (Greek?) church calendar not older than the age of Theodosius II.

In the period of Iconoclasm, when the making local literature of lives became an urgent question, hagiographers from the Crimea and Cherson used this episode as a background and related it to Tauric Chersonesos. Nowadays, we cannot be confi dent if the Lives mentioned some real events or their story is completely imagined; most likely, the author tried to introduce into his work some events and historic fi gures that survived in the memory of the Chersonites.

The researchers of Chersonesos have made numerous attempts to relate this or that monument on the site of Cherson with the story told by the Lives and place-names mentioned in the text. This way, there is an acute discussion around the location of «the so-called minor agora.» Sergey Sorochan suggested to take into account the division of the city into four parts by the crossing of main longitudinal and transverse streets, with this crossing as the place where the minor agora was located. This area was near a complex of churches and public-administrative buildings at the south gates of the city. According to Sorochan, these gates were the «Dead Gates» mentioned in the Lives, because they really opened into the peribolos, that lead to the cemetery outside the city walls, near Karantinnaya bay, where, according to the legend, Eugenius, Agathodoros and Elpidius were buried.

Another monument that is related to the Lives of Holy Bishops of Cherson by historiography was discovered in quarter III of the city, near the main longitudinal street; the researchers call it «cave church in the main street.» It is two-level church with underground crypt, possibly a sepulchre of important persons.

Historiography relates the memory of St. Baileus to cross-church no. 27 built in the middle of the large agora and encircled with other churches.

Especial attention should be paid to the scholars’ search for the church consecrated in honour of Apostle Peter in Parthenon, as described by the Lives. It is interpreted as either Uvarov basilica, or Basilica on a Hill, or early church in the north coast where 1935 Basilica is located. Sorochan paid attention to the connection between the place called «Parthenon» or «Parthenion» by the Chersonites and Greco-Roman temenos in the city, of the same name. If this is correct, the legendary church in honour of St. Peter is the Eastern Basilica (no. 36), rebuilt to the late sixth century of earlier St. Peter’s church.

Scholars relate several monuments in the western area of Chersonesos to the miracle of resurrection of the son of the «leader» of Cherson by bishop Basileus, that according to the legend was made in a vault, where the boy was buried. Sometimes, it is related to the vault below the cross-tomb D near the Western Basilica (no. 13). According to Sorochan, the so-called «vault in N. I. Tur’s land» could be the monument meeting the guidelines of the Lives and related to the miracle of resurrection. In Sorochan’s opinion, the place where martyred bishop Basileus was buried could be related to cemetery church above a single vault with unusual fi gural vaulting of plinth («altarless church G,» or no. 12) that was a part of a monastery buildings dated from the sixth to the tenth century and located in the north-west extremity of the city.

The so-called «four-apsidal church» is the only object, which relation to the hagiographic story is almost generally accepted, in contrast to acute discussion on the connection between other sites and place-names of the Lives. The chronology of building of the four-apsidal church is reliably determined according to the chronology of levelling layers within the limits of the late second and third quarter of the sixth century. The church existed for a relatively short period, to 880s, that makes its attribution as the martyrium of St. Capiton doubtful. The kiln for baking lime (no. 1) below the church fl oor has nothing to do with it: it coincidence to «Capiton’s church» is accidental. Architecture of the church does not give reason to interpret this tetraconch of Cherson as a martyrium. The idea that there was relation between the shape of tetraconch and martyrium is a mistake. Archaeological context does not have evidences of pilgrimage to this church. However, the size of the Cherson church makes it unique among simple tetraconchs. Its building certainly was an important event in the church history of Cherson. The silence of sources and lack of epigraphic monuments do not allow us to build hypotheses concerning the saint to whom this church was dedicated. Hypothetically, we can interpret this church as the fi rst stage of rapid development of architecture that started in Cherson and its environs 10 or 20 years after its construction.

Download (.pdf, 8,51 Mb)

 

1 Comments

  1. […] Могаричев Ю. М., Сазанов А. В., Саргсян Т. Э., Сорочан С. Б., … […]

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.